2016. október 6., csütörtök

Kályhaépítés 42 - kemence hőmérő, Jumo hőelemmel (thermo couple)

Nem sok új történt tegnap óta, annyi, hogy ma délután volt két órám és raktam egy újabb sort a kemencelefödésbe.

Inkább azért írok, hogy említsem meg a kemence hőmérését is, ami kapcsán épp egy lyukat fúrtam a kályha tetején.

Az van, hogy szeretném, ha már kemence van, láthassam a hőfokot, mikor hány fok illetve mennyi ideig tartja...ez jól jöhet a sütéshez....
ezért beszerelek egy hőmérőt, ami mindig bele fog lógni a kemencetérbe és mutatja majd az ott lévő hőmérsékletet.

Kaptam ipari kemencebontásból ezt az alábbi hőelemet ( köszi Tamás!), ami egy kerámiavégű pálcika, azt kell belógatni a tűztérbe (az átmérő 6-10x-szerese illik, hogy belógjon a kemencébe a jó méréshez, ami az én esetemben 6-10 cm-t jelent.

Ez egy Jumo hőelem, 'PT 10RH-Pt S' a típusa, ami egy "S" típusú hőelem (thermo couple), úgy tudom 1600 fokig mér. Nem néztem nagyon utána, akit érdekel a típus alapján biztos megtalálja a neten, úgy tudom valami olyasmi az elv, hogy a hőmérséklet hatására a benne lévő vezetőelemekben áram (kisfeszültség) indukálódik, ebből a ketyeréből kijön 2 db kábelvég, arra kell kötni egy másik ketyerét ami ennek a jelét fogadja, értelmezi és egy kijelzőn megjeleníti a mért hőfokot.

Ezt a másik ketyerét, azaz kijelzőt meg is rendeltem a Haga cégtől (http://www.hagamat.hu), aminek a típusa KD481Bx-1,
ez a legolcsóbb szabályzó ami a Jumo jelét fogadni tudja, igazából többet tud mint csak hőmérsékletet mérni, mert szabályozásra használják, dehát én nem akarom vele irányíttatni a konyhát, megelégszem, ha kiírja a hőmérsékletet.

Digitális kijelző, ami nem talál a kályhához, így valószínű el fogom dugni valahova, vagy kábellel átvezetem a konyhába, 10-20 méterig lehet.
(hacsak nem építem be egy téglába valami SCIFI kinézettel :-) Meg van rendelve, de még nem került a kezembe, majd meglátom..

Az az igazság, hogy egy analóg mutatós ("mánusos") kijelző sem talál szerintem, olyan kazánház effektust juttat nekem eszembe, meg, hogy épp robban szét valami a nyomástól...

A pontos méréshez a Haga szerint ún. "kompenzációs" vezetékkel kellene összekössem a hőelemet a kijelzővel, de ha olyan nincs nekem akkor sima rézdróttal, "villanydróttal" is megteszi, ez esetben a kijelző 10-20 fokkal kevesebbet fog mutatni a valósnál, gondolom emiatt nem fog odaégni a csülök.


Jumo hőelem thermo couple,  'PT 10RH-Pt S' a típusa
Megfúrtam a kemence tetejét és belógattam a hőelemet, a jobb felső sarokban látható a vége, a hézagot majd kerámiapaplannal kitömöm, hogy felfelé ne menjen ki füst..



Itt alább pedig elkezdtem a lefedés folytatását.
Az van, hogy a kemencét tulajdonképpen két réteg samottal födöm le (12-13cm vastag samott fogja borítani fentről a kemencét), aminek a tetejére fogok húzni 2 réteg szigetelést ebből a lépésálló szürke kerámiapaplanból (1000fokos), majd annak a tetejére még rakok egy sor bontott téglát, mindezen sorok közé agyaghabarcsréteget kenek, a legtetejét is valami hasonlóval bekenem majd, a köpenytéglatörmelékkel összekerem majd legfennebb a legfelső réteget...

A lényeg, hogy legyen 2 sornyi samott ami tartja a hőt a kemencében, az oldalfala körbekörbe még vastagabb, kb. másfél sor, azaz 18cm körül van...
A tetőn afölött pedig jöhet a szigetelés, hogy ne a mennyezetet fűtsem.

Jumo hőelem thermo couple,  'PT 10RH-Pt S' a típusa

 Kerámiapaplan a téglák közé, hogy legyen tágulási rés, hátha nem nyomja így szét a kályha koronáját...

tömegkályha lefedése


tömegkályha lefedése
 Erre fog majd jönni 2 réteg kerámiapaplan a szürkéből, majd 1 réteg bontott téglából, illetve az agyaghabarcsrétegek amiről fentebb is beszéltem...

tömegkályha lefedése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése