2017. március 25., szombat

Kályhaépítés 46 - Kémény és segédkémény befejezése

Van egy tartozásom, azazhogy befejezem a blogon a kályhaépítés-közvetítést, begyújtási teszttel együtt. Illik betartani.


Eltűntem a télen az építkezéssel, de nem örökre.
Szóval nem, nem, ..., nem felejtettem el.

Nyugi, én is kíváncsi voltam/vagyok a kályhára, de nem annyira. Hálistennek jó telünk volt. Az időjárás akadályozott a házépítési dologban, de nem haragszom rá. A fontosabb dolgokkal tudtam haladni házügyben is..

A tél legyen hideg, a nyár meleg. Az a dolga. S a kutyának, hogy ugasson.

Egyszóval úgy lefagyott decemberben, hogy tavaszig nem olvadt ki, a kéményem ott maradt a tetőcserépig kirakva, s várta a tavaszt.

Tavasszal pedig várta a szabadidőt s azt a 3-4 nap esőmentes időszakot, amikor kirakhattuk. Szinkronizálva másokkal is. Ui. a tetőn a 22-es kémény betontéglájának a rakosgatása nem egyemberes feladat.
No de a héten megtörtént, volt 3 napsütéses napunk és megrittyentettük a két kéményt (a nagyobbik a tömegkályhakémény, a kisebbik az másfajta :-) a pincéből érkezik).

S íme, lett két irdatlan, kétlövetű fegyver a tetőn:

Leier kémény kirakása tető fölé - tömegkályhához kémény


Még régebbecske összekötöttem a kályhát a kéménnyel, azaz megraktam a segédkéményt is, de nem számoltam be róla, de mivel ez is a kályha része, azért ne maradjon ki.

Először is Ignácz bácsi csatornással hajtattam az alábbi összekötő csövet, úgy hogy a 22-es kémény kerámiabekötés elemébe kotyogva belecsússzon  és még a kőzetgyapot is férjen be tömítésnek.
Megfúrtam és hegesztettem hozzá az alábbi kart, meg elzáró lapocskát 3mm-es lemezből..

súber - síber készítése

súber - síber készítése pillangószeleppel

súber - síber készítése pillangószeleppel

súber - síber készítése tömegkályhához pillangószeleppel
súber - síber készítése tömegkályhához pillangószeleppel
Előtte persze megmértem a bekötés dőlésszögét, az elv az volt, hogy a kar vízszintes, azaz stabil pozíciójában a súber nyissa a füstjáratot, az instabil, azaz függőleges pozícióban pedig zárja:
tömegkályha kéménycsatlakozása

A végeredmény ezen a videócskán látszik:



 S kiraktam a segédkéményt az alább látható módon:


tömegkályha kéménycsatlakozása - segédkémény

tömegkályha kéménycsatlakozása - segédkémény


segédkémény építése

segédkémény építése tömegkályháhozsegédkémény építése

segédkémény építése tömegkályhához

segédkémény építése tömegkályhához

segédkémény építése tömegkályhához

segédkémény építése dán tömegkályhához

segédkémény építése dán tömegkályhához

segédkémény




A két kémény közötti részt befalaztam,
de mivel a nagyobbik fiacskámnak már voltak régészeti tapasztalatai (dinoszaurusz csontot kerestünk, és biza nehéz volt találni, így egy játéküzletben lévő csomagról piszkáltuk le a "földet"), na szóval úgy döntöttünk, hogy a régészek munkája nehéz és ezért megkönnyítjük.

Ezért egy Tokaji Szamorodni Édes palackba egy titkot zártunk el, amit befalaztunk a kályha mögé.
Egész pontosan két titkot, mivel mindkét kisfiam írt valamit egy papírdarabra, arról amit éppen gondolt, és bedugtuk, vízhatlanba csomagoltunk és befalaztuk.

Nem árulom el, hogy mit.

Az biztos, hogy ha jópárszáz vagy ezer év múlva itt régészeti ásatások folynak, akkor tudni fogják a fiacskáim nevét, korát, és mély gondolataikat..
Na meg, hogy mindez mikor történik az időben!
Radiokarbon módszerrel sem kell bajlódniuk.

És persze lesz ott országcímer is, hogy pontosan tudják hová tartozunk.



 szöveg a palackban Tokaji Szamorodni Édes





p.s.

Közben elkészült a közfal is amibe a kályha "beleszövődik", de nincs képem róla, majd később hozom...Úgyis lesz még egykét művelet, arról ahogy a kályha  a "környezetébe simul".

Pár nap múlva meggyújtom az első tüzet is, arról is beszámolok.
Most még nem, mert a kémény kerámiaelemeinek 10 nap a teljes kötési ideje, szóval várok még pár napot.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése