2016. június 5., vasárnap

Előkészületek 14 - Anyagbeszerzés, kémény

Végre megvan a kéményem, s foghatok neki a kályhának.

Amíg nem volt a kezemben a kémény nem is próbálkoztam, ui. más és más külső átmérőjűek vannak a piacon és annak a pozíciójától függött a kályha pontos helye, ui. a füstjárat neki kell szaladjon pontosan a kémény közepének...


Végülis megérte várni másként is, ui. ahhoz képest, hogy milyen árak vannak kéménykategóriában, ez még tűrhető lett, a 30% árkedvezmény jólesett...

Végül két teljes kéményszettet vettem, ugyanabban az árban mint a 7+4 m-es, megkaptam egy 7+10m-est, azaz egy 7m magas 22cm belső átmérőjűt 45 fokos csatlakozóval és egy 10m magas (ami a pincéből jön) 16cm-es belső átmérőjűt, így tacsmagolnom sem kell a két kémény egyberagasztását és azon gondolkoznom, hogy egyidejű működéskor vajon mi lesz.


Szóval Leier LSK. Kerámiabetét (90 perc 1000fokra tesztelve, 33év garancia), 5,5cm-es tömör kőzetgyapot szigetelés, szellőztethető a 4 sarokból, betonköpeny, 4 szál 10mm-es átmérőjű vas vezetve a sarkakban. No pain, no stress...

A tegnap be is öntöttem az alapját, imhol:


Ez persze a lusta ember kéményrakási technikája, lusta voltam zsalut készíteni fából, így kirajzoltam a helyét a padlón és a köpenytéglákból körberaktam (amik olyan ráksúly nehezek, hogy meg is tartotta a betont).

Íme:


Nem emlékszem, hogy említettem-e idáig, hogy a ház még a kezdetekkor úgy volt tervezve, hogy elbírjon ezen a helyen egy behemót nagy kályhát, így a kályha alatti födém megerősített, azaz a födém alatt 1m távolságra egy-egy betonfal húzódik(sávalapra terhelve), ez a 2 fal pedig a kályha hosszanti oldalait alátámasztja, azaz rákerül még a plussz vasazattal megerősített födém is, szóval jöhet az 5-6 tonna nyugodtan.

A kéménylábazatba díszből tettem pár szál vasat, főleg, hogy a peremét erősítse a 23cm magas 50x50cm-es betonlábazatnak (tudniillik jön még egy 16cm magas padlófűtéses padlóréteg a mostani födémre), a cementet sem spóroltam ki belőle, csuklóból raktam de C16/20-nak megfelelt legalább...

A kéményrakást természetesen bevállalom, attól nem tartok, az tiszta legó, a kisfiam lehet ha nálam is jobban össze tudná rakni. Elszúrni persze ezt is el lehet, ha nem olvassuk el és nem tartjuk be az útmutatót. De ezek a Leier / Schiedel-ék kis könyvecskét adnak vele, vagy neten videóik is vannak, szóval gyakorlatilag csak követni kell. 

Egy kérdés azért számomra itt is felmerült: hova illik elvezetni a kondenzvizet? Nálunkfele akiket megkérdeztem mind rávágják, hogy a wc szürke PVC csövezethálózatába, azaz kanalizálásba nyugodtan bele lehet kötni. 

Engem azért picit aggaszt, lévén, hogy erős savas lé is csuroghat benne, ami idővel a csatlakozásoknál lévő "gumigédereket" / tömítéseket biza szétszedheti és akkor áztathatja a födémet...

Úgyhogy valószínűleg fogok keresni valami savbiztos anyagot (állítólag a fűtésszerelésnél használatos PPR fehér csövek bírják a savat, ANTIGELT is szoktak bennük vezetni, úgyhogy talán valami olyasmivel vezetem majd ki az alapból...Ezt úgysem most kell eldöntenem, most csak felrakom a kondenzcsorgó elemet a helyére...

Közben beszereztem a szükséges anyagok nagy részét, úgyhogy tényleg foghatok neki a kályhának.

1. Agyag 2 féle is van előkészítve: van egy felszíni sárga agyag, amiből a helyi kályhások szokták a csempekályhákat készíteni, illetve van a tisztított alsóboldogfali agyag, amiből a tégla készült.

Az előbbit a kályhások 1:1 vagy még kevesebb homok arányban szokták keverni, hogy jó legyen, az utóbbi, a boldogfali pedig sokkal zsírosabb,  anno Szalai Péter, Isten nyugtassa,  1:3 arányban keverte...

Ki fogom próbálni heccből mindkettőt, lám hogy ragasztanak.

2. Samottéglát Heliost vettem  (heliossa.ro   R, 23,3x64x11,4mm, 3,5kg/db,   1250 fokosat), a Várad mellettit, jó árban megkaptam az egyik helyi építészanyagos cégnél ( Sazy ).

3. Neki való samotthabarcsot ma hoztam el a Dedemanból, zsákosat, keramikus kötésű, 1250 fokos szintén, csak vízzel kell keverni (Helios M29A)

Ez utóbbinak azt írja az útmutatójában, hogy lehet hozzá keverni üvegvizet is (2-5%), ez esetben hidegen is köt (hidraulikus kötés) és erősebb lesz a kötés, viszont csökkenti a rakott fal hőállóságát.

A tűztér felső szakaszainál semmiképen nem fogok használni belőle, de az alján, azaz a hamuzótér szintjén gondolkodtam, hogy tegyek-e belőle, lévén, hogy ott max langyos lesz a tégla így keramikusan sosem fog megkötni... (a samottat olcsóbban vettem, mint a köpenytéglát és pontosabb tégla is a samott, szóval élére állítva könnyebben falazhatok belőle mint a kézi vetésű köpenytéglából, így a hamuzórészt is teljesen belőle fogom kirakni).

Aszonták a Dedemanban viszont, hogy üvegvizük nincs és nem is lesz, mert az okosok állítólag kitalálták, hogy rákkeltő. Nos nem tudom, hogy van, mindenképpen utána fogok nézni a dolognak csakhogy tudjam ezt, ui. a pince vakolatába is szándékoztam tenni ilyet vízszigetelés céljából. Van egy modernebb anyag viszont erre, a SIKA-1, elég drága, de abba még állítólag nem kötött bele senki.

Az még egy verzió, hogy ha elkészül a kályha rakok egy tüzet a hamuzóba is 1x és akkor megvan a keramikus kötés is (az igaz, hogy a Helios útmutatóba épp azt nem írja, hogy hány fok az az üzemi hőmérséklet ami kell minimum a keramikus kötés létrejöttéhez), 300 fokot biztos tudok csinálni a hamuzóban is...


Nagyjából itt tartok, el kell készítenem a levegőbevezetés csöveit, amit fémlemezből fogok összeheggeszteni, a fémlemez mellett döntöttem, lévén, hogy át kell menjen a füstjáratok alatt, és egykét helyen közvetlen érintkezik a füstgázzal (így előmelegített levegőm is lesz), ugyanakkor a huzatszabályzót így meg tudom csinálni masszívra, időtállóra, ui. ahhoz több hozzáférésem nem lesz, lévén, hogy a padlórétegben lesz elhelyezve, csak egy karocska vége fog kilógni onnan...


A tűztérben is csináltam pici módosítást, a biotűzterekről olvasgattam és a 6kw-os kályhakategóriánál úgy egészségesebb ha a kétrétegű tűztér belső fala a vastagabb, szóval belül lapra teszem a samottéglákat (11,4cm-es falvastagság), jönni fog egy 5cm-es rés ahol áramlik be a levegő majd egy élére rakott samottfal, azaz 6,4cm-es falvastagság.
Másként is logikusabb, mechanikusan is jobban igénybe van véve a belső fal (ahova a fát pakolom).

Kb. így nézne ki a vázlat, elnézést a gamat rajzért, mert lehet ha csak én értem, majd a kivitelezés fázisait úgyis fotózgatom, ahogy ígértem és onnan érthetőbb lesz minden:
tomegkályha rajz vazlat terv

tűztér kemence sütő rajz vázlat
tömegkályha előlnézet, arányok, vázlat



És íme egy gyors vázlat téglákból kirakva...



Ahogy a szabadidőm engedi, remélem hamarosan jelentkezem további fejleményekkel...











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése