2016. július 21., csütörtök

Kályhaépítés 26 - padkajáratok kialakítása, padkalefedés

 Több képet készítettem, több nézőpontból, egyeseknél a méterest is mellétéve (a magam utólagos dokumentálása érdekében is).

Azért jó tudni padkalefedés után is, hogy mit fedtünk le...

füstjáratok tömegkályhában

















Itt máris történt egy eltérés az eredeti elképzeléstől(alábbi kép).

Ui. eredetileg az volt a tervem, hogy a hátsó padkába is beépítek egy síbert/súbert, amivel tudom állítani, hogy a padkában (a szigetecske bal oldalán), vagypedig a padka mögött (a szigetecske jobb oldalán) menjen a füstgáz.
Ezen a szakaszon a számított járatkeresztmetszet 14,5cm x 26,5cm kellett volna lennie.

Végül úgy döntöttem (elsősorban statikai szempontból, ui. mint később kiderül a kérdéses járat fölött fog haladni a kályha hátsó fala), hogy a szigetecske jobb oldalán lévő szakaszba rakok még élére egy sor téglát (ami a falat is alátámasztja és nem kell holmi fémtartókkal / megerősítésekel kínlódjak), így persze szűkül a járat, azaz nem lesz teljes értékű járatkeresztmetszet, de nem lesz súber sem, hanem mindkét helyen fog menni egyszerre a füstgáz.

Végülis összességében (a két járatot összeadva) nagyobb lesz a keresztmetszet, így az ellenállás kisebb, végülis valahol azt csinálja, mint amit a súberrel akartam megoldani (csökkenteni az ellenállást).
Másrészt a hátsó padkából sem fog kilógni egy fémdarab ami a súbert mozgatná, ami jó pont.


füstjáratok tömegkályha padkában

füstjáratok tömegkályha padkában

füstjáratok tömegkályha padkában


 A fenti képen látható lapokat (4db) megfúrtam és szintén "befogattam" a falba ezekkel az inoxdrótocskákkal, nehogy nekem kipotyogjon...(lehet ha nem kellene, de így nyugodtabban érzem magam)..
Alább látszik, hogy hova kerültek ezek a 3cm-es lapocskák...Ui. oda vastagot nem tehettem, mert túlságosan elszűkítette volna a járatnak azt a szakaszát..

 tömegkályha ülőke

tömegkályha füstjáratok padkákban
Ahol lehet megpróbálom "kiképezni" a járatokat, hogy a lehető legkisebb súrlódási és alaki ellenállásokat tanusítsák, ui. amint a számítás fejezeteknél láttuk nálam ez kritikus...

tömegkályha füstjáratok padkákban


tömegkályha füstjáratok padkákban

tömegkályha füstjáratok padkákban

tömegkályha füstjáratok padkákban

tömegkályha füstjáratok padkákban tűztér

tömegkályha füstjáratok padkákban tűztér

tömegkályha füstjáratok padkákban biotűztér

tömegkályha füstjáratok padkákban ökotűztér

tömegkályha füstjáratok padkákban

tömegkályha füstjáratok padkákban ökotűztér
tömegkályha füstjáratok padkákban ökotűztér
tömegkályha füstjáratok padkákban ökotűztér

tömegkályha füstjáratok padkákban ökotűztér
Ez az alábbi aprócska dolog is "mániákusnak" tűnhet, de megcsináltam, nem száradt le tőle a kezem, és így nyugodtabb vagyok. Ui. nincs tapasztalatom ezekkel a hőre kitett anyagokkal és nehogy ezen múljon. Aki már rakott ilyet, lehet ha tudja, hogy ez a művelet fölösleges, dehát ő abban a helyzeti előnyben van, hogy már rakott ilyet és tudja, hogy nem lesz semmi baj vele.

Az alábbi képen a kb 3 cm széles és 2mm vastag lépésálló kőzetgyapotból levágott csíkot azért tettem oda, hogy az alatta lévő samottburkolat nehogy nagyobbat nyúljon mint a köpeny, a lefödés miatt felfele nemigazán van helye menni, így két lehetősége lenne: vagy felnyomni a lefödést, vagy a bélelést befele...

Persze az is lehet ha az a kb. max 1mm különbség miatt, ami a hőtágulási tényezők különbségéből adódhat egy ekkora szakaszon (29cm magas a bélelés), ilyen elő sem fordulhat...Nem tudom, nem is számígáltam, a bélelés tetejére simán ráragasztottam azt a 2mm-es kőzetgyapot csíkot, ami helyet adhat a tágulásnak, hogyha kell...Mint mondtam, lehet ha nevetséges és fölösleges, de nem száradt le tőle a kezem, így megtettem...



tömegkályha padkalefedés

A lefödéshez trapéz keresztmetszetű lapokat használtam mint alább látható (vannak ilyen kész elemek a Cricerom-nak 50cm és 40 cm hosszúságban, a trapéz hosszabbik alapja vajmi 14,5cm), ezeknek az az előnye, hogy egyrészt szélesebb lapok, jobban tartanak, a ferde oldalak miatt az egyik tartja a másikat, jobban eloszlik a terhelés, az anyag sem potyog ki olyan könnyen közülük..

Két ilyen sorral fogom lefödni, plussz még egy amire ülünk, remélem ugrálni is lehet majd rajta..

Azaz ezen még gondolkozok, most beszélgettem a Cricerom-os Tamással, és ő úgy gondolja(köszi Tamás a megjegyzést), hogy nem fog tudni rendesen átmelegedni és hőt leadni 3 réteggel.

Padkamagassághoz általában 6 vagy 7 sor téglát használnak, amilyen példákat láttam a neten, azaz 1cm-es fugával számítva 42cm és 49cm között van a legtöbb.
Megtörténhet, ha a 3 sor téglalefödés igen vastag lesz és nem fog tudni átmelegedni a padka ülőkéje, erről még nincs tapasztalatom, így lehet ha lerakom 6 sor téglával, és ha netán mégis kiderül, hogy túl meleg, akkor a felső réteget leszedem és berakok alája még egy sort. Ezt bármikor utólag meg tudom csinálni, a kályha többi részéhez nem kell matassak...7 sorral az tény, hogy nagyon masszív lenne, gond nélkül lehetne táncolni rajta...


tömegkályha padkalefedés

tömegkályha padkalefedés

tömegkályha padkalefedés

tömegkályha padkalefedés

tömegkályha padkalefedés

tömegkályha padkalefedés

tömegkályha padkalefedés tisztítóajtó

tömegkályha padkalefedés tisztítóajtó

tömegkályha padkalefedés

bio-tűztér tömegkályha padkalefedés

bio-tűztér tömegkályha tisztítóajtó hamuzóajtóbio-tűztér tömegkályha tisztítóajtó hamuzóajtó

bio-tűztér tömegkályha tisztítóajtó hamuzóajtó

bio-tűztér tömegkályha tisztítóajtó hamuzóajtó


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése